پابجی موبایل این بازی در چهار سال اخیر به یکی از موفق ترین بازی های موبایل تبدیل شده و در این فرصت محدود به محبوبیت باورنکردنی دست یافته است. این بازی روزهای اول خود را پشت سر گذاشته و با اضافه شدن نقشه های جدید، حالت های جدید و رویدادهای خاص به یک تجربه کامل در بتل رویال تبدیل شده است. به مناسبت چهارمین سالگرد PUBG Mobile نگاهی به پیشرفت این بازی و دلیل موفقیت آن می اندازیم.
بازی پابجی موبایل در سال 2018 با دو کارت شروع شد. کارت اول ارانجل معروف و پرطرفدار است که در هفته های اول محبوبیت داشت و دیگری میرامار با حال و هوای کویری. حالت بتل رویال نیز به عنوان تنها حالت موجود بود. گسترش بازی در چهار سال شگفت انگیز است و در این مدت انواع نقشه ها و حالت های جدید منتشر شده است و گیم پلی بازی تغییرات زیادی کرده است.
شروع طوفان موبایل PubJie
در مقاله مدتی پیش به روند ساخت بازی PUBG Mobile اشاره کردیم و متوجه شدیم که چگونه یک تیم کوچک توانسته اند در کمترین زمان ممکن بر چالش بزرگ بازی سازی غلبه کنند و آن را برای اندروید و iOS آماده کنند. PubJie Mobile به سرعت خبرساز شد و میلیونها بازیکن را در ماههای اولیه خود جذب کرد و با یک رویداد هالووین، یک ماشین برفی آخر هفته را به طرفداران اضافه کرد.
پابجی موبایل خیلی سریع وارد دنیای ورزش های الکترونیکی شد. این بازی در سال اول زیرساخت های لازم برای شروع مسابقات حرفه ای را دریافت کرد. تلاش تنسنت با شرکت بیش از پانصد هزار تیم در مسابقات حرفه ای همراه بود. یکی از دلایل موفقیت بازی در سال اول درج آنتی چیت بود که بازی را نسبت به سایر عناوین منصفانه تر کرد. نوآوری در بازی های تلفن همراه نیز در نوع خود جدید و انقلابی بود. اما این دومین سال از انتشار آن بود که موفقیت PUBG Mobile را تضمین کرد.
رویداد ویژه بازی با گودزیلا توانست در سال دوم طوفانی را آغاز کند. در آن زمان بازیکنان می توانستند با لباس های گودزیلا در بازی شرکت کنند و این اتفاق در نهایت به سازندگان اجازه داد تا هزاران نوع لباس و عناصر تزئینی را به بازی اضافه کنند. معرفی حالت مسابقه یا Deathmatch نیز تاثیر زیادی در معرفی این بازی داشت و طرفداران تیراندازهای سرعتی نیز جذب این بازی موبایل شدند.
فقط چند ماه بعد، وضعیت فصلی جدیدی به نام Infection از راه رسید. این حالت مسابقه ای غیر موازی باعث کشته شدن گروهی از زامبی ها شد و آنها مجبور شدند از دست زامبی ها فرار کنند. این وضعیت توجه بسیاری را به خود جلب کرده و بازیکنان همچنان خواهان بازگشت آن هستند.
بازاریابی هدفمند PUBG Mobile
یکی از دلایل موفقیت پابجی موبایل، بازاریابی هدفمند Tencent بود. این بازی از Krafton دور ماند و تنسنت با تجربه چندین ساله و بازاریابی موفق خود توانست بازار هدف مناسبی برای خود پیدا کند. کشورهای آسیایی به ویژه شرق آسیا از پابجی موبایل استقبال کردند و بازیکنان هندی به سرعت از رکوردهای پابجی موبایل در اپ استور و گوگل پلی پیشی گرفتند.
کمپین بازاریابی PUBG Mobile با همکاری سایر سازمان ها ادامه یافت. در سال 2019، شاهد یک رویداد ویژه با هدف نجات جنگلهای آمازون بودیم. کمپین تبلیغاتی Tencent با هدف کاشت 150000 درخت در جنگل های آمازون و افزایش آگاهی نسبت به تغییرات محیطی، توجه میلیون ها نفر را به خود جلب کرده است.
از سوی دیگر، توسعه دهندگان با هر بار انتشار آپدیت جدید، دامنه بازی را افزایش می دهند. افزودن نقشه آخر هفته با شروع زمستان اتفاق جالبی بود که فضای گرم پابجی را به زمستان سرد رساند. اضافه شدن ویژگی های دسترسی برای بازیکنان با شرایط خاص نیز در نهایت توجه بسیاری را به خود جلب کرد. راز مهم موفقیت PubJie Mobile در یک چیز نهفته است. آنچه بازیکنان درخواست می کردند در به روز رسانی های بعدی اضافه شد و توسعه دهندگان به شدت به سلیقه مخاطبان نزدیک بودند.
PubJie Mobile به سرعت از رایانه PUBG فاصله گرفت و هویت مستقلی ایجاد کرد. عرضه رایگان بازی و در نهایت دریافت آپدیت های بهتر از نسخه پولی تاثیر زیادی در موفقیت بازی داشت، مانند آپدیت Miramar که این کارت را احیا کرد و زیبایی خاصی به آن بخشید. این کارت هرگز در دسترس کاربران رایانه قرار نگرفت و سپس کارت کوچک Livik که کاملاً جدید بود و در نسخه رایانه شخصی استفاده نشده بود، آمد. انتشار آپدیت 1.0 پابجی موبایل و اصلاح نقشه Arangel و بهبود گرافیک بازی، محبوبیت این اثر را دوچندان کرده است. در واقع، هر چه استودیو ساخت، به سرعت توجه بازیکنان را به خود جلب کرد.
اتفاقات جالب و جذاب
در سال 2020، با شروع اپیدمی Crown، تعداد رویدادهای ویژه PUBG Mobile افزایش یافت. Tenest به سرعت با یک کمپین تبلیغاتی از این موقعیت استفاده کرد و پول جمع آوری شده در یک رویداد ویژه به دست کادر پزشکی رسید تا نشان دهد که این شرکت فقط به فکر کسب درآمد نیست. در پایان مبلغ 1.85 میلیون دلار جمع آوری و به امور خیریه اهدا شد. همه این تلاش ها باعث افزایش محبوبیت بازی شده است. این در حالی است که پابجی موبایل در چین ممنوع شده و بازی مشابهی با نامی دیگر در اختیار بازیکنان چینی قرار گرفته است.
موفقیت پابجی موبایل در هند به حدی افزایش یافته است که دولت هند آن را تهدیدی برای نفوذ چین در هند خوانده و بازی اصلی این کشور مسدود شده است. Krafton که نتوانست سهم بازار خود را از دست بدهد. او به سرعت یک بازی جدید مخصوص هند ایجاد کرد که ضبط های اصلی بازی را تکرار می کرد. سال 2021 نیز سال شلوغی برای بتل رویال بود و نقشه جدیدی به نام Karakin اضافه شد که شمال آفریقا و صحرا را نادیده گرفت.
تمرکز بر بازاریابی و افزودن رویدادهای خاص بدون شک یکی از دلایل موفقیت بازی است. کافی است رویدادی را با همکاری تسلا در نظر بگیرید که به بازیکنان اجازه می داد از یک ماشین الکتریکی در بازی استفاده کنند. این رویداد خیریه ادامه یافت و بازیکنان در طول این رویداد 3 میلیون دلار برای امور خیریه جمع آوری کردند. همه اینها بخشی از یک کمپین بزرگتر بود که به بازیکنان احساس تعلق می داد و این نکته ای است که کمتر در بازی استفاده می شود.
مسابقات حرفه ای پابجی موبایل
پابجی موبایل برای تقویت حس رقابت در کنار حس تعلق طراحی شده است. این چرخه آن را بسیار محبوب می کند. کافی است به بحث های بزرگ طرفداران پابجی موبایل و گارنا فری فایر در پارسی گیم اشاره کنیم که طرفداران هر دو بازی چگونه از آنها دفاع کردند و احساس تعلق داشتند. این لحظه ای است که در بازی هایی مانند Warzon دیده نمی شود و توسعه دهندگان PUBG Mobile فضای خوبی را برای بازیکنان ایجاد کرده اند و ارتباط با بازی در بالاترین سطح است.
جام جهانی پابجی موبایل یکی دیگر از موفقیت های این بازی است که به آن شهرت جهانی داده است. این لحظه ای است که در بازی های موبایل نادر است و زیرساخت های ایجاد شده برای مسابقات در بالاترین سطح ممکن است. PubJie Mobile چند روز پیش با بهروزرسانی جدید، چهارمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت و به بازیکنان اعلام کرد که سال 2022 نیز سال بزرگی برای این بازی خواهد بود.
منبع: GameSpot