
بازی BioShock این بازی در روزهای پایانی سال 2007 و قبل از انتشار بازی های بزرگ پاییزی برای کنسول ایکس باکس و رایانه شخصی وارد شد. BioShock بازیکنان را به قعر دریا و به شهر Rapture برد. این شهر توسط سرمایه داری ساخته شده است که هم از کلیسا (مذهب) و هم از دولت به یک اندازه متنفر است. این بازی توانست تمام پیشرفتهای سبک Immersive Sim را با مکانیک بازیهای تیراندازی ترکیب کند و در نهایت فضایی کلاستروفوبیک و پارانوئیدی از سازههای فلزی زیر دریا ایجاد کند که بازیهای داستانی را برای همیشه تغییر داد. در جشن پانزدهمین سالگرد بازی، نگاهی به سبک داستان گویی BioShock می اندازیم. با پارسی گیم همراه باشید.
شاید این تناقض باشد که بگوییم BioShock بازی های روایتی را دوباره تعریف کرده است. چرا که سال 2007 با نام هایی همراه است که هر کدام به نوعی بر روایت بازی های ویدیویی تأثیر گذاشته اند. Assassin’s Creed، Copper Effect و Call of Duty 4 پایه و اساس سریهایی شدند که دهه آینده را در تاریخ بازی تعریف کردند. Assassin’s Creed اساس بازی جهان باز را تغییر داد. این Mass Effect بود که به شخصیت ها عمق می داد و فضایی وسیع و منحصر به فرد را ارائه می کرد و در نهایت Modern Warfare سری Callaf Duty و بازی اکشن اول شخص را وارد فضای جدیدی کرد. اما چرا BioShock مهمتر از همه این نام های محبوب بود؟
داستان بی نظیر BioShock
کن لوین، سازنده BioShock، در مصاحبه ای پس از انتشار بازی به نکات بسیار جالبی اشاره می کند. لوین مردی است که داستان را نوشت و آثار هنری را خلق کرد و خیلی ها او را بنیانگذار این مجموعه می نامند. لوین می گوید که این بازی فقط در مورد داستان نیست. او ادامه می دهد: «بازی یک بازی است. «بازیها تعاملی هستند.» این فضایی است که قلب Bioshock را تشکیل میدهد. کن لوین در حین کار بر روی سیستم شوک به نکته جالبی پی برد و آن اهمیت فضای محدود است. هنگام ساخت System Shock 2، توسعه دهندگان یک فضای محدود ایجاد کردند و از بازیکنان خواستند تا آن را کشف کنند. آنها متوجه شدند که این فرصت های زیادی برای بازی ایجاد می کند.
فضای محدودیت در این ژانر بسیار مهم است. نگاهی به تاریخچه Bioshock بیندازید. اندرو رایان، یک سرمایه دار، شهر رپچر را بدون محدودیت ایجاد کرد. این شهر در زیر آب قرار دارد و مانند یک ایستگاه فضایی از سایر نقاط جهان جدا شده است. چه کسی و به چه دلیل چنین شهری را می سازد؟ این نقطه شروع برای ایجاد داستان BioShock بود. سبک روایی این بازی هنوز در سال 2022 و با گذشت پانزده سال از انتشار این اثر قابل مشاهده است. بیشتر بازی های داستانی از زمان Bioshock از عناصر این اثر استفاده می کردند. با پانزدهمین سالگرد بازی، تصمیم گرفتم آن را دوباره زنده کنم و متوجه شدم که این شیوه بیان اکشن در ساعات آغازین تا چه اندازه کل کار را تعریف می کند. بازیکن در قلب داستان قرار دارد، نه بخشی از آن.
Bioshock درباره مردی است که هواپیمایش در وسط اقیانوس سقوط می کند. او برای انتقال خود به دنیای زیر آب از یک حمام کره استفاده می کند. نگاه اول کافی است تا بفهمیم مردم این شهر پس از جنگ های جهانی برای ستایش آمده اند و از روابط سیاسی فرار کرده اند. اینجا شهری است که روزگاری پر از سرمایه داران و دانشمندان سرکش بود که می خواستند بدون محدودیت اخلاقی به کار خود ادامه دهند. جالب بود که این سیستم اجتماعی منزوی در شهر رپچر در نهایت منجر به ایجاد یک دیستوپیا شد. دانشمندی تغییری در ژنوم انسان ایجاد کرد و موجودات زامبی مانندی از آن بیرون آمدند.
سبک روایت Bioshock
زمانی که گیمر وارد فضای داستانی BioShock می شود تمام این مشکلات را به یکباره درک می کند. آنها باید با کشتن این موجودات راه خود را پیدا کنند و کم کم دو نیروی سیاسی در حال جنگ هستند. اطلس به عنوان رهبر انقلابیون شرایط کنونی رغبت را ایجاد می کند و در طرف دیگر اندرو رایان قرار دارد. او بنیانگذار این شهر است و مردی است که می خواهد معنای آزادی خود را به دیگران تحمیل کند. این بازیکن است که این دو گروه را گرد هم می آورد و می دانیم که اتلس فرانک فونتین، رقیب حرفه ای اندرو رایان است. بازیکن اساساً یک موش آزمایشگاهی است که ممکن است فکر کرده باشد آژانس دارد. اما کنترل او در دست شخصیت های دیگر است.
BioShock یک بازی است که از اکشن های سینمایی نهایت استفاده را می کند. هر قسمت از بازی ویژگی های خاص خود را دارد و بازیکن باید با دنبال کردن یک داستان جدید وارد آنها شود. شخصیت ها از فایل های صوتی ساخته شده اند و به آرامی می توانید خود را در این دنیای زیر اقیانوس بیابید. BioShock تجربه موفق System Shock 2 را دنبال می کند و برخلاف بازی های دیگر، صحنه های سینمایی را به این صورت ناشناس و ساده در بازی ادغام نمی کند. Assassin’s Creed و Copper Effect سعی می کنند از صحنه های سینمایی استفاده کنند و حتی دوربین به گونه ای تنظیم شده است که بسیار شبیه به فیلمبرداری یک سریال تلویزیونی است.
برخلاف آن بازی ها، BioShock داستان را به شیوه ای متفاوت روایت می کند. شرورها مونولوگ های خاص خود را دارند و بازیکن در قلب بازی قرار دارد و جنبه اکشن داستان را روایت می کند. در راهروی شیشهای قدم میزنید که ناگهان ترک میخورد و آب به داخل آن نفوذ میکند. این صحنه دیگر به صورت سینمایی نمایش داده نمی شود و بازیکن در مرکز آن قرار دارد. Modern Warfare این سبک اکشن را در مرحله به یاد ماندنی All Ghillied Up به نمایش گذاشت. اما چند ماه قبل از آن، BioShock یک تکنیک روایی مخصوص بازی ویدیویی را معرفی کرد که روایت بازی را برای همیشه تغییر داد. BioShock برای همیشه تغییر کرد و روایت اول شخص را در بازی های ویدیویی بازتعریف کرد.
تاثیر بازی BioShock بر صنعت بازی
اگر به لیست پرفروش ترین بازی های دهه اخیر نگاهی بیندازیم، به سختی می توان تاثیر تاریخ BioShock را بر این عناوین محبوب مشاهده نکرد. شاید تنها بازار بازی های موبایلی از نفوذ BioShock دور بود. اما مطمئن باشید که بدون این اثر، خبری از The Last of Us یا Wolfenstein: The New Order نخواهد بود. بازی های تجاری امروزی که از داستان برای جذب بازیکنان استفاده می کنند. همه آنها بر اساس ترکیب تیراندازی و عناصر روایی Bioshock ساخته شده اند.
جالب اینجاست که بیشتر بازی های جدید با BioShock مقایسه می شدند. تنظیمات مترو 2033 به سرعت با شهر رپچر مقایسه شد. حتی نویسنده Fallout 3 گفته است که مهر BioShock روی همه بازی های داستانی است. روایت اول شخص داستان و ترکیب آن با اکشن های کنترل شده توسط بازیکن برای زمان خود باورنکردنی بود. Half-Life 2 شاید تنها اثری از این سبک بود و توسعه دهندگان BioShock بدون شک از کاری که Valve انجام داد سود بردند.
BioShock حتی جنبه های اقتصادی و فرهنگی بازی های ویدیویی را تغییر داد. این بازی بود که صنعت بازی را بدون نیاز به تبلیغ آن تحت تأثیر قرار داد. شاید بازی BioShock 2 که توسط تیم دیگری در شرکت 2K ساخته شده است. دنباله برای همیشه شاهکار نامیده شد و به مقام نسخه اول نرسید. نسخه های بعدی این سری تمام تلاش خود را کردند تا میراث بازی اول را زنده نگه دارند. اما هیچکدام اولین بازی نبودند. پس از گذشت پانزده سال از انتشار، BioShock همچنان بر زندگی و هنر بازی تاثیر می گذارد. تصور بازی های امروز بدون او سخت است.
منبع: واشنگتن پست