
مایکروسافت اخیراً در اسناد و پروندههای خود با سازمان رقابت و بازار بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد یک فروشگاه بازیهای موبایل برای ایکسباکس همسو با شرکتهای گوگل و اپل بسازد. همزمان، مرجع رقابت و بازار بریتانیا در حال بررسی خرید Activision Blizzard از مایکروسافت به مبلغ 68.7 میلیارد دلار است و ایجاد این فروشگاه به نوعی متکی به بازی های Activision Blizzard خواهد بود.
شرکت مایکروسافت در یک پرونده نظارتی که این هفته توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا منتشر شد، برنامه های خود را مورد بررسی قرار داد که اکنون در حال بررسی است. در بیانیه آمده است: «این اقدام مایکروسافت توانایی و پیشرفت آنها را برای ایجاد یک فروشگاه بازی نسل بعدی برای طیف وسیعی از دستگاهها، از جمله موبایل، در کنار اضافه شدن عناوین اکتیویژن بلیزارد افزایش میدهد». ایکس باکس با تکیه بر جامعه طرفداران بازی های اکتیویژن بلیزارد قصد دارد از بازی های موبایل در فروشگاه ایکس باکس پشتیبانی کند و گیمرها را به پلتفرم جدید ایکس باکس موبایل جذب کند.
به گفته این شرکت، این خرید باعث افزایش درآمد مایکروسافت از بازی های موبایل و تبلیغات خواهد شد. همچنین نشان دهنده تخصص آنها در توسعه و بازاریابی این عناوین است. علاوه بر این، مایکروسافت در اسناد خود به سازمان مذکور افزود: درآمد بازی های موبایل اکتیویژن از ابزارهای جانبی و عناوینی مانند Call of Duty: Mobile بیش از نیمی از درآمد اکتیویژن بلیزارد در نیمه اول سال 2022 را به خود اختصاص داده است و این موضوع باعث جذب گیمرها شده است. به پلت فرم جدید کمک خواهد کرد.”
هدف Xbox ایجاد یک فروشگاه بازی موبایل است
فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، در ماه آگوست گفت که خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت عمدتاً ناشی از جاهطلبیهای این شرکت در زمینه بازیهای موبایل و رایانه شخصی بوده است. رئیس بخش بازی های مایکروسافت در پاسخ به سوال بلومبرگ که چگونه معامله پیشنهادی 68.7 میلیارد دلاری انجام شد، گفت که این شرکت انگیزه دارد تا قابلیت های خلاقانه خود را در پلتفرم های غیر کنسولی، به ویژه موبایل افزایش دهد.
دور از ذهن نیست بازیهای موبایل در حال حاضر یکی از محبوبترین و دانلودشدهترین بخشهای اپ استور هستند، بنابراین تعجبی ندارد که مایکروسافت بخواهد در این اکشن وارد شود. با این حال، رقابت با غول های فناوری کار آسانی نیست. طبق یک مرکز آمار بازی های معتبر، در سه ماهه اول سال 2022، کاربران بیش از 1.6 میلیارد دلار در هفته برای بازی های تلفن همراه در اپ استور و گوگل پلی هزینه کرده اند.
در ماه آگوست، سونی پلی استیشن از خرید استودیوی بازی سازی Savage خبر داد. رقیب ایکسباکس گفت که توسعهدهنده بازی موبایل به بخش موبایل استودیو پلیاستیشن میپیوندد تا به تلاشهای بازیهای موبایلی آن کمک کند. یکی دیگر از رقبای – مسلماً کوچکتر – در فضای بازی های تلفن همراه، غول استریم نتفلیکس است. این شرکت اخیرا دو استودیوی بازی سازی جدید در کالیفرنیا و فنلاند معرفی کرده است. با این حال، برای جذب گیمرها تلاش می کند. گزارش اخیر نشان می دهد که کمتر از 1 درصد از مشترکان آن بازی های تلفن همراه را در نتفلیکس انجام می دهند.
فروشگاه بازی های موبایل ایکس باکس
نکته قابل توجه، مایکروسافت میخواهد تنظیمکنندههای بریتانیا را متقاعد کند که معامله اکتیویژن بلیزارد باعث حفظ یا حتی بهبود رقابت خواهد شد، و چشمانداز فروشگاه موبایل ایکسباکس از نظر تئوری کمک خواهد کرد. با این حال، سازمان رقابت و بازار بریتانیا ممکن است این موضوع را اینطور نبیند. همچنین مقامات همچنان نگران هستند که مالکیت بالقوه مایکروسافت بر Call of Duty، روی کنسول و موبایل، به این شرکت کنترل بیش از حد بر صنعت بازی بدهد و مانع توسعه بازیها برای پلتفرمهای رقیب شود.
در نهایت، مایکروسافت امیدوار است که با ارائه محتوای آشنا و محبوب، بازیکنان تمایل بیشتری برای آزمایش چیزهای جدید داشته باشند. با این حال، جذب کاربران از فروشگاه Google Play و App Store به دستگاه های تلفن همراه، نیازمند تغییرات عمده در نگرش و رفتار مصرف کننده است. به نظر می رسد معامله با Activision Blizzard پاسخ مایکروسافت برای تقویت و تثبیت حضور خود در بازی های موبایلی و رقابت با رقبای گوگل و اپل باشد.
منبع: Videogamechronicle