
سال گذشته، مایکروسافت تصمیم گرفت اکتیویژن بلیزارد را به قیمت 68.7 میلیارد دلار خریداری کند. فرآیند انتقال مالکیت در حال انجام است و فیل اسپنسر به نهایی کردن خرید Activision خوش بین است. او در گفتگوی طولانی با آژانس بلومبرگ دلیل تصاحب ناشر کالاف دیوتی را فاش کرد و گفت که مایکروسافت علاقه زیادی به بازار بازی های موبایل و البته رایانه های شخصی دارد و هدف از انتشار بازی های انحصاری نیست.
فیل اسپنسر در یک گفتگوی جدید بر اهمیت بازی های موبایلی تاکید کرد: «موبایل بزرگترین پلتفرم بازی در جهان است. بیش از یک میلیارد و نیم نفر بازی های موبایلی انجام می دهند. متاسفانه مایکروسافت پلتفرم مخصوص به خود را در عرصه موبایل ندارد. به عنوان بازی، ما بیشتر در کنسول و رایانه شخصی فعال هستیم و فاقد توانایی و خلاقیتی هستیم که در بازی های مهم موبایلی به چشم می خورد. مدیر بازی های مایکروسافت معتقد است که خرید اکتیویژن می تواند توانایی ساخت بازی های موبایل برای ایکس باکس را افزایش دهد.
اسپنسر ادامه داد: «یک چیز در مورد فضای بازی های ویدیویی این است که اگر مدت زیادی فعال بوده اید، بیشتر توسعه دهندگان بازی را می شناسید و می دانید که کدام تیم ها با برنامه های شما سازگار هستند. ما با بحث در مورد قابلیت های اکتیویژن بلیزارد در عرصه موبایل شروع کردیم و سپس به قدرت بلیزارد در عرصه رایانه شخصی رفتیم. این دو دلیل انگیزه ما برای خرید بود.” موفقیت کالاف دیوتی موبایل نشان داد که این شرکت می تواند فرنچایزهای بزرگ ایکس باکس را به دستگاه های تلفن همراه بیاورد. مدتی پیش خبر ساخت بازی موبایل هیلو را دیدیم.
دلیل خرید اکتیویژن
سری بازیهای Call of Duty در کنسولها، رایانههای شخصی و پلتفرمهای موبایل بسیار محبوب است و به زودی شاهد انتشار نسخه موبایلی آن خواهیم بود که صدها هزار بازیکن جدید را به خود جذب خواهد کرد. سونی در پاسخ به دولت برزیل بازی Calaf Duty را بازی مهمی خواند که رقیبی ندارد و می تواند بر تصمیم خریداران کنسول های بازی تاثیر بگذارد. مایکروسافت در پاسخ گفت که بازی Kalaf Duty انحصاری نخواهد بود. مایکروسافت همچنین سونی را به مسدود کردن سرویس Game Pass متهم کرد.
صنعت بازی های موبایلی در چند سال گذشته رشد زیادی داشته است. 831 میلیون دلار از درآمد اکتیویژن بلیزارد در سه ماهه گذشته از بازی های موبایلی حاصل شده است. در حالی که درآمد بازی های رایانه های شخصی و کنسول ها کاهش یافته است. درآمد بازی های موبایلی همچنان در حال رشد است. موفقیت Diablo Immortal نشان داد که بلیزارد می تواند یک بازی موبایل موفق نیز بسازد. در عین حال، شرکت کینگ، سازنده بازی Candy Crush نیز متعلق به مایکروسافت است که درآمد زیادی برای آنها به همراه دارد.
منبع: PCGAMER