
سونی به صراحت اعلام کرده است که به دنبال تنوع بخشیدن به تجارت خود و کشف مناطق جدید خارج از بازی های کنسول تک نفره پلی استیشن و در بازارهای رایانه شخصی، موبایل و خدمات زنده است. جیم رایان، مدیر عامل شرکت سونی در طول جلسه توجیهی تجاری سونی، بر تعهد این شرکت به دنبال کردن رایانههای شخصی و دستگاههای تلفن همراه تأکید کرد.
در این اسلاید، مخصوصاً برای دستگاه های تلفن همراه، رایان گفت که این شرکت “برنامه های رشد تهاجمی” دارد. سونی با توسعه دهندگان موفق موبایل همکاری خواهد کرد، تیم های توسعه موبایل داخلی را راه اندازی کرده و بازی های خارجی موبایل را منتشر خواهد کرد. تا سال مالی 2025 (دوره منتهی به مارس 2026)، سونی در نظر دارد بازی های موبایلی 20 درصد از سبد محصولات کشور اول را به خود اختصاص دهد، جهشی قابل توجه 0 درصدی در سال 2019 و 10 درصدی در سال مالی جاری. آنچه تاکنون در مورد پیشرفت سونی در بازار بازی های موبایلی می دانیم، در زیر آمده است.
10 درصد چیست؟
Wipeout Rush (بازی های سرکش)– Wipeout Rush که در سال 2021 معرفی شد، کمکی به دنیای Wipeout، یک کلاسیک از پلی استیشن است. این یک بازی مسابقه ای مبتنی بر کارت است که با سبک یکپارچهسازی با سیستمعامل کمیک تکمیل شده است.
Fate Grand Order (Delightworks / Lasengle)–همچنین نمیتوانیم درباره بازیهای موبایل سونی بدون صحبت درباره Fate Grand Order، یکی از موفقترین بازیهای موبایل تا کنون صحبت کنیم. Aniplex متعلق به سونی قبلاً ناشر FGO بود، اما در سال 2021 Aniplex شرکت FGO dev Delightworks را خریداری کرد. پس از خرید، Delightworks Lasengle را ایجاد کرد، شرکتی که مسئولیت کل تجارت Delightworks را بر عهده دارد. همه اینها به این معناست که استودیویی که در ابتدا FGO را ایجاد کرد هنوز هم مسئول آن است – اکنون فقط متعلق به سونی است.
FGO در سال 2015 راه اندازی شد و توسط Sensor Tower بیش از 4 میلیارد دلار برآورد شده است. Delightworks و FGO در حال حاضر به طور جدی به برند پلی استیشن وابسته نیستند، اما تصور اینکه Delightworks در پشت صحنه برای کمک به توسعه موبایل داخلی پلی استیشن کار نکند، سخت است. تولیدکننده خلاق کلیدی FGO، یوسوکه شیکاوا، اوایل فوریه 2022 شرکت را ترک کرد، بنابراین جالب است که ببینیم مسیر FGO چگونه تغییر می کند.

پلی استیشن موبایل
وقتی سونی می گوید بازی های موبایل، ما در مورد بازی های دستی مانند PS Vita، PSP یا PSP Go صحبت نمی کنیم. اما PS Vita با گذشته سونی در تلاش برای دستیابی به مخاطبان تلفن همراه مرتبط است: برنامه PlayStation Mobile.
پلی استیشن موبایل در سال 2012 راه اندازی شد و در سال 2015 متوقف شد. در حالی که ممکن است بازیکنان PlayStation Mobile را بهعنوان نقش اصلی PS Vita به خاطر بسپارند، این یک کیت توسعه نرمافزاری بود که هم برای PS Vita و هم برای دستگاههای منتخب اندروید (ظاهراً شامل تلفن خود Sony Xperia) بود. بخش جداگانه ای را در مقابل فروشگاه پلی استیشن اشغال می کند. برای توسعه دهندگان، هزینه ناشر PlayStation Mobile تنها 99 دلار در سال بود – یک نقطه ورود دوستانه برای توسعه دهندگان جدیدتر که می خواهند بازی های ساده بسازند.

این بازیها میتوانند با آنچه امروز در Apple Arcade پیدا میکنید (اگر کمتر انتخاب شده باشند)، یا با تاریخچهی خود سونی در مورد PSP مینیها برای PSP مقایسه شوند – بازیهای کوچک و مستقلتر که جایگزینی برای بازیهای AAA هستند. جعبه جذاب Super Crate از استودیو Vlambeer، علاوه بر 19 بازی دیگر مانند Samurai Beatdown، Aqua Kitty و Beats Slider، بخشی از راه اندازی اولیه بود.
با این حال، پلی استیشن موبایل نتوانست مخاطبانی را در PS Vita یا اندروید جذب کند. این سرویس یک سال کامل انتشار بازی های اندروید را متوقف کرد تا اینکه سونی در سال 2015 به طور کامل آن را خاموش کرد.
سونی تصمیم قابل توجهی برای استخدام رئیس سابق Apple Arcade در سال 2021 گرفته است، در حالی که در شرح شغل خود فاش می کند که از شخصی می خواهد که به تطبیق “آدرس های IP نمادین” موجود در بازی های موبایل کمک کند. هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا PlayStation در حال برنامه ریزی یک سرویس اشتراک تلفن همراه است که شبیه به Apple Arcade تنها با یک بار اجاره به نظر می رسد، اما این موضوع باعث گمانه زنی در مورد احتمالات می شود. بر خلاف اهداف پلی استیشن موبایل فقط برای اندروید و PS Vita، حداقل کاربران آیفون می توانند انتظار توجه داشته باشند.
نسخههای Xperia Play، PlayStation Mobile، Inc. و Sony Pictures Digital
بنابراین PlayStation Mobile, Inc. با پلی استیشن موبایل که قبلا بسته شده متفاوت است – می دانم گیج کننده است! Version Inc. PlayStation Mobile هنوز وجود دارد و Run Sackboy Run را برای iOS / Android و عناوین را برای PlayLink منتشر میکند، سرویسی که به بازیکنان اجازه میدهد از گوشیهای خود برای بازیهای چند نفره استفاده کنند. او همچنین Uncharted: Fortune Hunter را که یک اسپین آف موبایلی از این مجموعه محبوب است، در سال 2016 منتشر کرد و اخیراً در سال 2022 متوقف شد.
Xperia Play با نام تلفن پلی استیشن نیز یک ابتکار عمل سونی برای معرفی بازی های موبایل در سال 2012 بود. عناوینی مانند FIFA 10، Sims 3، Need For Speed Shift و تقریباً 60 بازی دیگر در کنار اکسپریا پلی عرضه شدند که باعث شد تا عملکرد چشمگیری داشته باشد. آزمایش در ترکیب گوشی و کنسول دستی. (اگرچه تا حدودی به رقیبی برای PS Vita تبدیل شده است، که باعث می شود تصمیم سونی برای عرضه این دو محصول بسیار نزدیک به هم جالب باشد.)
Sony Pictures Digital نیز در طول سالها بازیهای موبایلی معدودی را منتشر کرده است. او در سال 2007 God of War: Betrayal را منتشر کرد. و اخیراً My Hero Academia: The Strongest Hero (بازی که اکنون توسط Crunchyroll منتشر شده است) را برای مدتی منتشر کرده است.

10% امید برای طرفداران PS Vita
و اگرچه بعید است، کنسول جدید موبایل سونی کاملاً دور از ذهن نیست. رایان در یک سخنرانی تجاری گفت: “ما محدود به محتوا نیستیم” همانطور که در نسخه آتی PSVR 2 نشان می دهد. کنسول هیبریدی بسیار موفق نینتندو Switch و Valve’s Steam Deck نشان می دهد که دستگاه های بازی موبایل هنوز مخاطبان قوی دارند. یک انگیزه مالی برای سونی فراهم کنید تا کنسول موبایل دیگری را در نظر بگیرد. بر اساس پتنتی که اولین بار توسط VGC کشف شد، سونی یک کنترلر برای گوشی پخش کننده نیز ساخته است.
اگر چه سونی اگر این مسیر را طی کند، باید عناوین اصلی را به لپ تاپ جدید وارد کند. نینتندو سوییچ توسط عناوین محبوب فقط سوییچ مانند Animal Crossing، Pokemon و Breath of The Wild پشتیبانی می شود، در حالی که نقطه فروش اصلی Steam Deck کتابخانه وسیع بازی های رایانه ای Steam است. این کاری است که سونی قبلاً می داند چگونه انجام دهد و آن را با PS5 انجام می دهد، اما نه با PS Vita. دلایل احتمالی زیادی برای شکست PS Vita وجود دارد (قیمت بالا، 3DS، آیفون و غیره)، اما فقدان عناوین انحصاری دائماً بزرگ و شیک مطمئناً هیچ خدمتی به کنسول دستی نمیکرد.
گسترش و تنوع بخشیدن به تجارت سونی منطقی است. بازیهای عالی AAA که سونی به عرضه آنها علاقه دارد، یک شرطبندی پرمخاطره هستند: ساختن آنها پول و زمان زیادی میبرد و ممکن است لزوماً در زمان انتشار موفقیتآمیز نباشند. از سوی دیگر، بازیهای زنده موبایلی، مانند Genshin Impact Mihoyo و Fortnite از Epic Games، به طور منظم بخش قابلتوجهی و قابل اعتمادی از پول را جمعآوری میکنند و میدانیم که سونی میخواهد بازیهای زنده زیادی را اجرا کند. همانطور که برخی ممکن است پیشنهاد کنند، لازم نیست همه آنها روی کنسول / رایانه شخصی باشند.
با این حال، تعجب آور است که ببینیم سونی قصد دارد تا سال 2025 50 درصد از اولین عناوین خود را در صنعت موبایل و رایانه شخصی تولید کند و اساساً درآمد حاصل از محتوای PS4 را به طور کلی حذف کند. با تلاش مداوم سونی برای گیمرهای موبایل، احتمالاً میتوانیم به زودی منتظر اخبار بیشتری از این شرکت در مورد برنامههایش برای بازیهای موبایلی باشیم.
برای مطالعه بیشتر در مورد کسب و کار پلی استیشن، می توانید بررسی کنید: