
فناوری DirectStorage یکی از ویژگی های پیشرفته کنسول های سری Xbox این است که برای دسته بندی سریعتر فایل ها و اجرای آنها از حافظه SSD طراحی شده است. این ویژگی بالاخره برای کاربران ویندوز فعال شد و API های آن هم اکنون برای ویندوز در دسترس هستند. البته مایکروسافت این SDK فناوری را فقط برای ویندوز منتشر کرده است و توسعه دهندگان بازی باید از آن برای بهینه سازی استفاده کنند و ممکن است مدتی طول بکشد تا یک بازی رایانه ای داشته باشیم که بتواند از این فناوری به خوبی استفاده کند.
فناوری DirectStorage زمان اجرای بازی را کاهش می دهد و به توسعه دهنده اجازه می دهد تا بازی های دقیق تر و گسترده تری ایجاد کند. ویژگی فناوری ذخیره سازی مستقیم این است که داده ها به طور مستقیم از NVMe SSD به کارت گرافیک منتقل می شود، بنابراین نیازی به پردازنده برای باز کردن آن نیست و این فرآیند چندین برابر سریعتر از حالت عادی است. لازم به ذکر است که فناوری جدید تنها برای حافظه NVMe فعال نیست. اما پردازش اطلاعات از چنین خاطراتی بسیار سریعتر است.
بازی های رایانه ای سریع تر با فناوری DirectStorage
فناوری ذخیره سازی مستقیم برای اولین بار به عنوان یکی از ویژگی های ویندوز 11 معرفی شد. مایکروسافت به طور رسمی ویندوز 11 گفته می شود که بهترین سیستم عامل برای گیمرها نامگذاری شده است که فناوری های جدید به بازیکنان کمک می کند تا بازی های بهتری انجام دهند. نشریه منتشر شده توسط مایکروسافت گفته است که ویژگی DirectStorage برای ویندوز 10 نیز فعال است و این ویژگی با ویندوزهای قدیمی سازگار است. البته مایکروسافت نصب جدیدی از ویندوز را برای گیمرها ارائه می دهد و توسعه دهندگان ممکن است این فناوری را برای ویندوز 10 فعال نکنند.
مایکروسافت در بخش توسعه دهندگان وب سایت خود نوشت که نصب SSD های NVMe در سیستم به بهبود تجربه کاربری کمک می کند و در نهایت به بازیکنان اجازه می دهد تا از فضای ذخیره سازی مستقیم استفاده کنند. در حال حاضر مشخص نیست که او با HDD چه خواهد کرد.
مایکروسافت تنها فناوری جدید Windows API را فعال کرده است که به این معنی است که بازیها از این پس سریعتر اجرا میشوند. بلکه توسعه دهندگان باید از این فناوری برای بهینه سازی بازی های خود استفاده کنند. اکثر بازی های جدید در حال حاضر از این فناوری برای کنسول Xbox استفاده می کنند. اما مشکل دیگری در ویندوز وجود دارد. مایکروسافت قرار است در رویداد GDC امسال معرفی بهتری از فناوری داشته باشد و نحوه استفاده از آن را به ما معرفی کند.
اولین بازی که از فناوری DirectStorage برای ویندوز استفاده می کند Forspoken است که در کنفرانس Microsoft GDC نیز شرکت خواهد کرد. تاخیر در بازی Forspoken باعث شد تا شاهد عرضه این بازی به این زودی نباشیم، بنابراین باید ماه ها منتظر باشیم تا بازی جدیدی با این ویژگی جدید را ببینیم.
منبع: GameSpot